|

iDnes: Unikátní Škoda 200 RS řádí mezi pavilony brněnského výstaviště

Jednou z nejparádnějších motoristických akcí uplynulého víkendu bylo setkání historických závodních aut a motorek na brněnském výstavišti. Podívejte se, jak tam mezi pavilony řádila legendární Škoda 200 RS. To auto je originál, žádná napodobenina.

Škoda 200 RS je jedním z nejslavnějších a nejvzácnějších rallyových strojů mladoboleslavské značky. V plné parádě se představila před pětačtyřiceti lety, v roce 1974.

Pod vedením Jiřího Šedivého začali v závodním oddělení Škody stavět závodní speciál na základech kupé 110 R v říjnu 1973. Vznikla tak vůbec první škodovka označená RS. Dvoulitrový čtyřválec s rozvodem OHC měl výkon 120 kW při 6000 otáčkách. Nejvyšší rychlost závisela na zpřevodování, maximálně se udává hodnota 210 km/h. Zrychlení z nuly na stovku zvládalo první RS Škody pod sedm sekund.

Závodní speciál dostal nejprve převodovku Tatra, později ji ovšem nahradila skříň Porsche. Přední náprava byla modifikovaná, zadní s vlečenými rameny byla úplně nová.

Škoda 200 RS je výrazná svou pozměněnou siluetou. Oproti 110 R a později legendární závodní verzi 130 RS má střechu sníženou o 15 centimetrů, to radikálně mění proporce celého vozu. Auto působí mnohem agresivnějším, „napruženějším“ dojmem. Významně rozšířené jsou také blatníky. Díly karoserie (střecha, víko kufru a další) jsou hliníkové. Díky tomu nemá 163 koní s autem moc práce, hmotnost jen o kousíček překonává osmisetkilogramovou hranici.

Fotogalerie iDnes.cz

Dříve, než se mohly „dvoustovky“ pořádně rozjezdit, jejich kariéru ukončily po dvou sezonách v letech 1974 a 1975 změny sportovních řádů FIA. Pak už přišla doba slavné Škody 130 R.

Na videu vidíte jízdu jednoho ze dvou dochovaných původních exemplářů 200 RS. Jeden je ve sbírce v muzeu Škody, tento druhý originál pochází ze soukromé sbírky.

Celý článek: https://www.idnes.cz/auto/historie/skoda-200-rs-brno-vystaviste.A190701_161449_auto_ojetiny_fdv

Podobné příspěvky