Závodní Škoda 1101 na brněnském výstavišti

Společenský sportovní podnik Brno Revival Mezi pavilony představí ve dnech 15. a 16. července ušlechtilou krásu sportovních a závodních vozidel v pohybu. Mezi několika desítkami sportovních či závodních vozů a motocyklů se divákům představí také závodní vůz Škoda 1101 postavený na počátku padesátých let Františkem Kamešem.

Sportovní vozy Škoda 1101 Sport postavené na odlehčeném a zkráceném podvozku Škody Tudor se veřejnosti představily 25. září 1949 na Masarykově okruhu v Brně. Cenu města Brna vyhrál Jaroslav Netušil ve třídě do 1100 ccm a Václav Bobek byl druhý ve třídě do 1500 ccm. Po celá padesátá léta bydlel tovární tým Škodovky během Velké ceny Brna na Minské ulici v bývalé opravně Aero. Před válkou patřila provozovna rodině Kamešových, které zde bylo dovoleno bydlet. František Kameš byl v té době přeborníkem republiky v závodech sportovních vozů třídy do 750 ccm. Jeho jméno se ale objevuje na výsledkových listinách mnoha dalších závodů, během kterých sbíral zkušenosti a rozšiřoval okruh svých přátel, kteří mu posléze pomohli se stavbou vlastního vozu.

Konstrukce jeho závodní škodovky byla podobná továrnímu vozu a hodně detailů konzultoval s Václavem Bobkem st. Kamarádi z Mladé Boleslavi mu s konstrukcí vozu výrazně pomohli, ale například celou karoserii klepal známý brněnský klempíř Heger. Rám je zkrácený ze Škody Tudor, pera mají méně listů, motor s V-hlavou se dvěma karburátory Solex, převodovka s rovným ozubením. Na rozdíl od tovární škodovky má tento vůz jiné uchycení motoru, jiné ukotvení sedadla a podlahu z jednoho kusu.

Prvním známým závodem, kde se František Kameš s novým vozem ukázal, byla Cena Českomoravské vysočiny, která se jela v Jihlavě v červenci 1955. Kameš dojel druhý za Jaroslavem Vlčkem. V následujících letech se Kameš se střídavými úspěchy zúčastnil mnoha závodů po celé republice. Za zmínku stojí například vítězství v Ostravě na konci září 1957, které bylo toho roku jediným prvním místem vozu Škoda v domácím mistrovství. Posledním známým závodem Františka Kameše na Škodě 1100 byl v červnu 1959 Rychlostní silniční okruh v Mladé Boleslavi, kde dojel na třetím místě. V té době se však více věnoval automobilovým soutěžím a často jezdil s továrním týmem z Mladé Boleslavi i do zahraničí. František Kameš zemřel náhle v prosinci 1960.

Závodní Škodu 1101 si koupil začínající závodník Vladimír Kutra z Přáslavic, který s ní v letech 1961 až 1963 startoval v závodech mistrovství republiky sportovních automobilů. Roku 1972 se majitelem vozu stal pan Václav Kubíček, který jej také představí na Brno Revival Mezi pavilony.

Podobné příspěvky